Jak odměňovat zaměstnance, aniž byste utratili mnoho peněz

Jedním z největších problémů, s nímž se dnes podniky a organizace jakéhokoliv typu musí vyrovnávat, je nedostatek finančních prostředků. Žijeme v novém světě, kde jsou v ziskové sféře nízké zisky, příspěvky pro neziskový sektor malé a ve státní sféře se snižují rozpočty. Prakticky každá organizace musí dělat víc s menšími prostředky. Uvnitř organizací tak vzniká obrovský tlak – jak na manažery a nadřízené, tak i na zaměstnance v předních liniích a dokonce i na dobrovolníky. Je k dispozici méně prostředků na zvyšování platů, na prémie a výhody, které dřív byly běžné (používání firemního auta, vstupenky na sportovní události), i na firemní večírky.
Zároveň se týmy musí vyrovnávat se ztrátou některých pracovníků, čímž se zvyšuje jejich pracovní zatížení. Rozpočty na školení nebo technická zlepšení však byly sníženy. Nedostatek zdrojů je všude. Zvýšení požadavků spolu se snížením zdrojů se stává dokonalým receptem na stres. Dlouhodobý stres pak vede k vyhoření a ztrátě elánu.

Jak smysluplně projevovat ocenění

Podle výzkumu lze členům týmu účinně a finančně nenáročně vyjadřovat ocenění a povzbuzení těmito způsoby:

  1. Dbejte na to, aby vaše komunikace byla osobní a byla „šitá na míru“ pro daného jedince. Klíčem k účinnému oceňování a povzbuzování je to, aby příjemce cítil, že svá slova myslíte vážně a že jste o něm opravdu nějaký čas přemýšleli. Naproti tomu jsme zjistili, že hromadný e-mail se slovy „Díky za dobrou práci“ ve skutečnosti vyvolává u většiny členů týmu negativní reakci, protože je neosobní a jeho napsání očividně vyžaduje jen minimální úsilí.
  2. „Mluvte jazykem“ člověka, kterého se snažíte povzbudit. Pokud to, čím se své kolegy snažíme ocenit, pro ně není důležité, ztrácíme čas a síly. Proto byl vytvořen motivační dotazník, jehož pomocí lze zjistit, jaké jazyky ocenění jednotliví členové týmu upřednostňují a jaké konkrétní projevy ocenění pro ně budou mít největší hodnotu.
  3. Jazyky ocenění, které jsou pro lidi nejvýznamnější, nemusí stát spoustu peněz. Jistě, prémie nebo zvýšení platu by uvítal téměř každý, ale to si většina organizací nemůže dovolit. Shrneme-li to, způsoby, jak lidé prožívají oceněním pracovišti, spadají do pěti kategorií:

             - slova ujištění
             - čas a pozornost
             - skutky služby
             - hmatatelné dary
             - vhodné doteky 

Většina z nich nic nestojí (dokonce ani hmatatelné dary nemusí stát mnoho). Zde je několik příkladů:

  • Vzkaz od nadřízeného s pochvalou za dobrou práci.
  • Člen týmu se na pár minut zastaví v kolegově kanceláři a pomůže mu dohnat skluz.
  • Někdo si všimne, že jeho kolega „je zavalený prací“ a nabídne mu pomoc.
  • Dárková poukázka jako odměna za dokončení velkého projektu.
  • Plácnutí dlaní o dlaň se všemi spolupracovníky po dokončení důležité prezentace.

Nic z toho není finančně nákladné. Klíčem je umět udělat v pravý čas pro správného člověka to pravé a s opravdovým postojem vděčnosti a uznání. Potom se vaše jednání bude „trefovat do černého“ a budete své spolupracovníky povzbuzovat účinně.

© Gary Chapman, Paul White 

Novinky


entrepreneur-1426333__180

3. 1. 2017

Jak naplnit svá novoroční předsevzetí

Výzkumy ukazují, že pouze 8% lidí naplní svá novoroční předsevzetí. Jak se stát jednou ze světlých výjimek a dosáhnout toho, co jste si předsevzali? Je možné jmenovat několik klíčů, které vám na cestě k vašim cílům dozajisté pomohou. 1.…
Zobrazit více →

11. 8. 2016

Jak na mentální zkratky manažerů

Nedávno jsem se na téma manažerského koučování bavil s jedním majitelem menší firmy. I když o koučování měl již určité povědomí, neměl zatím motivaci vyzkoušet si je na vlastní kůži. Přestože si tento člověk nebyl v dané chvíli vědom…
Zobrazit více →

30. 6. 2016

Co je to angažovanost zaměstnanců

Angažovanost zaměstnance je takový přístup k práci, který vytváří ty nejlepší podmínky pro všechny členy organizace, aby každý den ze sebe dali to nejlepší, v souladu s cíli a hodnotami organizace. Angažovaný zaměstnanec je motivovaný přispívat k…
Zobrazit více →

10. 6. 2016

Deset nejsnazších způsobů, jak vyjádřit ocenění téměř komukoliv

Vyslovte pochvalu (řekněte: “Díky za …“ nebo „Jsem rád, že tě máme v týmu“.) Napište e-mail („Moc jsi mi pomohl, když ..“) Zastavte se u kolegy a zeptejte se, jak se mu daří. Několik minut si prostě jen povídejte a zjistěte, zda něco nepotřebuje. Podnikněte něco společně…
Zobrazit více →

10. 6. 2016

Jak odměňovat zaměstnance, aniž byste utratili mnoho peněz

Jedním z největších problémů, s nímž se dnes podniky a organizace jakéhokoliv typu musí vyrovnávat, je nedostatek finančních prostředků. Žijeme v novém světě, kde jsou v ziskové sféře nízké zisky, příspěvky pro neziskový sektor malé a ve…
Zobrazit více →

10. 6. 2016

Jak poznat, že vaší kolegové potřebují pocítit ocenění

Možná vás obklopují spolupracovníci, kteří potřebují povzbuzení, a vy o tom nevíte. Ne každý na sobě nosí tabulku s nápisem „Potřebuji pocítit, že mám hodnotu“ nebo „ Hrozí mi vyhoření, potřebuji povzbudit“. Někteří z nás…
Zobrazit více →

Kontakt

Ing. Jaroslav Nahodil
+420 724 715 539
Skype: nahodil
e-mail: nahodil@pruvodcepromenou.cz

Napište nám

Zpracovávám...